reklama

Slovákom sa darí vypestovať dobro


reklama

Povaľujú sa vám po záhrade každý rok jabĺčka? Neviete, čo s toľkými rajčinami či tekvicami? Predstavte si, ako by potešili rodiny s deťmi v núdzi.

Potravinová charita občianskeho združenia Vypestuj Dobro sa stará o dodávku čerstvej zeleniny a ovocia tým, ktorí by si ju inak nemohli dovoliť. Zapojiť sa môže ktokoľvek. Stačí sa prihlásiť na našej webstránke stránke a úrodu nazvyš už viac nevyhadzovať do kompostu.

Pestovateľov pribúda

Aktuálne sa kúskom svojej úrody rozhodlo prispieť už viac než 130 pestovateľov a ich počet neustále rastie.

Hneď prvá tohoročná úroda šalátu od pestovateľa Kamila Kováča putovala do krízového centra Maják nádeje, kde je aktuálne ubytovaných dvadsať matiek s deťmi. „Pocit, že je možnosť skutočne a nezištne darovať, nemá ekvivalent slov. Približuje sa mu azda pohľad očí malých detí od prekvapenia. Dôležitá pridaná hodnota pre obe strany je navyše v tom, že je to z vlastných rúk,“ povedal o iniciatíve pestovateľ Kamil Kováč.

Reakcie na projekt sú podľa zakladateľa projektu, Ericha Seemanna, veľmi pozitívne: „Na jarných záhradkárskych výstavách a trhoch sme rozdali viac než 3 300 štartovacích balíčkov so semenami základných druhov zeleniny. To všetko len za dobrý skutok, že sa so svojou úrodou podelia.“

Stačí jedna hriadka navyše

Nápad vznikol pôvodne v Kanade a USA, kde sa po mimoriadnom úspechu rozšíril do celého sveta.

Príjemcov pomoci vyhľadávajú zakladatelia spolu so sociálnymi pracovníkmi na obecných úradoch, pediatrami a riaditeľmi neziskových organizácií. Záverečný výber robia vždy tí, ktorí sú s príjemcami pomoci v každodennom kontakte a poznajú ich sociálnu situáciu.

Pomoc inak

„Vyčlenenie malého kúska pôdy, na ktorej by vyrástla pomoc pre tých, ktorí nemajú to šťastie a sú odkázaní na pomoc iných, je azda tou najkrajšou nefinančnou podporou. Úžitok budú mať všetci. Pestovateľ dobrý pocit, že pomohol, a ľudia, ktorí úrodu dostanú, zase pocit, že na nich niekto myslí,“ dodáva Erich Seemann.

Ak aj nemáte možnosť vypestovať niečo sami, nevadí. Pomôcť môžete aj formou dobrovoľníctva, alebo aj jednoducho tým, že budete projekt vo svojom okolí šíriť.

Viac informácii nájdete na www.vypestujdobro.sk


reklama



hubata, Ne, 14. 07. 2013 - 13:07

Ja som proti tomu, aby sa bez roboty ľudia v núdzi obdarovávali: aj oni si môžu dorobiť zeleninu, ovocie, aj oni môžu chovať kozy, králiky. Toľko neobrobenej pôdy leží okolo nás, stačí ak si ju zadarmo prenajmú. Nie nepovažujem to za dobrý nápad pretože takých ľudí čo len natŕčajú ruky bez roboty pribúda.

Sama mám príklad zo života: idem vyniesť smeti, pri kontajneri bezdomovec a okolo kontajneru bordel. Pýtal sa či nemám euro, že by chcel na chleba pre hladné deti. Hovorím: dám ale za robotu! Poupratuj okolo kontajnera a dostaneš odo mňa za to 1 €. No ale to už nie ...... výhovorka nad výhovorku. Takže asi nemal doma hladné deti a nepotreboval ten môj euráč. Ja si musím na všetko zarobiť.

Takáto charita je nanič, nenúti takýchto ľudí pracovať, pribúda ich, vedú k žobravému spôsobu života aj svoje deti, ktoré potom kradnú. Nie nepodporujem charitu, ani v TV nepodporujem začínajúce hviezdičky-potomkov podnikateľov odosielaním sms.

Som asi veľmi zlá......

helaz1, Ne, 14. 07. 2013 - 20:28

Hubatá,dávam Ti úplne za pravdu,mám ten istý nazor.Ja si tiež pestujem,lebo som nezamestnaná a mám čas.Ja euríčka nedostávam,štát mi nič nedá a môj muž má chovať mňa,štátu platiť dane a ešte chovať aj charitu aj postreky a semiačka niečo stoja.A najhoršie na tom bude ak niekto zistí,že sa to napríklad predáva na tržniciach.Ozaj super nápad ako si zarobiť Váľam sa od smiechu po podlahe

Viete presne, komu tá pomoc ide. Môžete ju príjemcovi pomoci zaniesť aj sama, alebo to za Vás urobí dobrovoľník zo Slovenského Červeného kríža alebo sociálny pracovník obecného úradu. Žiadna tržnica sa nekoná.

Jáj, baby...ale toto nie je pomoc úplne pre všetkých...myšlienka hlavná stojí na podpore detských domovov a deti v náhradných rodinách a ak by náhodou bolo veľa dobrovoľných darcov, úroda by sa posunula aj ďalej. Vy samé tiež môžete určiť, navrhnúť, kam chcete časť úrody odovzdať, komu ju darovať Úsmev
Ja som členkou, prihlásila som sa, hoci mám sama malú záhradku na zeleninu ( lebo kvety mám radšej Úsmev a budem časť úrody na jeseň dávať jednej rodine u nás v dedine, majú v adopcii 5 detí.
Skúste pozrieť stránku a prečítať si hlavnú myšlienku.

Ďakujeme každému, kto sa na nás obráti aj skôr, že má záujem pomôcť. Takto môžeme aj vopred vyhľadať vhodnú rodinu s deťmi na príjem pomoci. Samozrejme, budeme radi, ak sa na nás obráti počas sezóny aj ktokoľvek, ktoakurát zistil, že ten úrody na záhradke má viac, ako myslel.

helaz1, Ne, 14. 07. 2013 - 22:11

Ja tiež dávam po známych v dedine ,ktorý nemajú a ja mám,ale kvôli tomu nemusím byť registrovaná a nemám záujem aby to vedel celý svet.Pretože tý ktorým to dám tak že o tom nik nevie nemusia sa v dedine hambiť že si vzali.Podla mňa je rozdiel dať niekomu koho poznám ako keď neviem kde to ide,alebo to budem nosiť sama aby som videla komu pomôžem?Myšlienku som si prečítala a pre potraviny bude chodiť ich človek.Možno budem za sviňu,ale spýtam sa dávala si im potraviny aj pred týmto projektom?

Konkrétne týmto nie, lebo sme tu prisťahovaní krátko a nikoho nepoznám, ale po susedoch rozdám toho veľa, tak prečo nie pre deti...mňa to predtým nenapadlo....a každá z nás si v tom nájde pozitíva, negatíva, je to informácia.

Našou snahou je umožniť pomáhať druhým ľudďom aj tým pestovateľom, ktorí vo svojom okolí o žiadnom vhodnom príjemcovi pomoci nevedia. Každý darca presne vie, komu jeho výpestky idú a môže ich aj sám odovzdať konkrétnej rodine s deťmi v núdzi. Čím kratšie sa prevážajú, tým lepšie.

dievčence rešpektujem váš názor, som tolerantný človek Mrkám,chcem len napísať svoj názor
ja rozdávam kvety, zeleninu, ovocie koľko môžem a vládzem, všade...i tu na zum,... myslím, že to poznáte mnohé, ten pocit, ked vám príde balíček a odosielajúci nič nechce..., ani len poštovné..., urobí to z lásky k vám, z úcty, pre vašu radosť ... Úsmev
iste poznáte tento dotyk dobra, ked vám niekto z konca "sveta či republiky" pošle niečo "len tak", mňa to neskutočne dojíma Plačem , viete ten pocit dobra osloví dalších a dalších a tí sa začnú chovať väčšinou podobne,
"kto má čo dávať, nech dáva" je motto môjho života a nemyslím tým len materiálne veci, viete, dobro sa vždy vráti, naozaj vždy... Áno toto mám vyskúšané... Mrkám
pozrite sa na SP, je motivovaná filmom "pošli to dalej" ... dievčatá a chalani "len tak" zabalili svoje semienka a poslali úplne cudzím ľudom, SP prešla hore dolu slovenskom nespočetne krát, nikdy sa nestratila, nikto ju nevyraboval, potešil mnoho ľudí, ja ešte dnes dostávam (neprávom) dakovné maily a listy, ani netušíte koľkým ľudom ste spravili radosť a možno zabezpečili úrodu... Áno
je len na vás, čo pošlete dalej, či dobro, či....
ak môžem poslať kúsok "dobra" medzi deti do dets. domova, tak to rada spravím, možno to osloví len jediné dieťa, či jediného človeka,...stojí mi to za to... Úsmev Áno
dnes mám za sebou ťažký deň, dostala som od jednej z vás kilometrový mail Úsmev na povzbudenie, Objímam Objímam Objímam veľmi mi pomohol, ale nie preto to píšem, tá kukučkami mi napísala, že zaplatila jednému cudziemu chalanovi stravné za tri mesiace, lebo jeho rodičia to nevládali, nechcem sa vás pýtať klišé otázku, čo by sme bez takýchto ľudí robili...???, nie to nie, iba to čo by jedol tento chlapec...??? keby neboli medzi nami i takýto ľudia..???

tamako, Ut, 16. 07. 2013 - 01:11

Jarka,pekne,rozumne si to napísala.Nič nie je čierno-biele a život prináša rôzne situácie.Niekto si možno ani nevie predstaviť,v akej sa druhý môže ocitnúť.Určite sa často stáva,že sa viac urodí,ako sa spotrebuje a ide do kompostu.Sú ľudia,ktorí z rôznych dôvodov a nie ich vinou sa dostanú do ťažkej situácie a takéto prebytky im môžu dosť pomôcť. Úsmev

helaz1, Po, 15. 07. 2013 - 19:17

Jarka,ja som poukazala na rozdiel,to že zaplatila stravné chlapcovi je super Áno ,ale nepotrebovala žiadne združenie ani spolky.To som mala na mysli.Urobila to sama ako mi tu ,to je to pekné,keď sa rozhodneš sama komu pomôžeš a urobíš to bez toho aby Ťa niekto vyzýval.

helaz1, Po, 15. 07. 2013 - 19:26

P.s.Keď som si čítala tú stranku,tak som si všimla že je tam aj číslo účtu na ktorý sa môžu posielať euríčka.A to ma nasr....ono sa povie 50centou alebo 1 euro to je nič,ale spolu je to veľa.

Ľuďom uľahčujeme podeliť sa s prebytkom ich úrody, ktorý by inak vyšiel nazmar. Nič viac, nič menej. Ak má niekto voľné euráče a myšlienka mu je sympatická, môže nás podporiť aj nimi. Je to na dobrej vôli každého. Zatiaľ to všetko okolo činnosti OZ Vypestuj Dobro ochotne financujem z vlastných súkromných zdrojov.

no hej, máš pravdu Áno ale ked chceš konať dobro vo veľkom, organizáciám a spolkom sa nevyhneš, predsa to aké také organizovanie potrebuje... a tí ľudia musia byť ohodnotení a zaplatení...
ja viem, už sme zažili toľko zneužití a klamania, že ma vaša frustrácia neprekvapuje Mlčím ,...napriek tomu si ľudí ochotných pomôcť neskonale vážim Áno

Ďakujem za vysvetlenie. Ochotu pomôcť považujem za úplne prirodzenú súčasť života zdravého človeka.

ja tiež pomáham druhím a nechválim sa s tým, mnohí to tak robia a sú šedé eminencie, súhlasím s helou, pomôcť sa dá aj normálne a nie takýmto haló efektom, to by sme potom mohli mesiac čo mesiac posielať na rakovinu, týrané zvieratá, pre hluchonemých...a po mnohých kauzách už takýmto zbierkam nedôverujem, radšej to dám človeku, ktorého osobne poznám a viem, že mu s tým pomôžem a nebudem to pretriasať kade tade, tak sa do mňa môžete teraz pustiť Pohoda Pohoda Pohoda

helaz1, Ut, 16. 07. 2013 - 00:25

Dievčatá a chlapci,viete čo je najväčšia sranda,nikto si to nevšimol?kto je výkonný riaditeľ,ak sa nemylim tak naš člen a poradca,ktorý vlastní( nebudem robiť reklamu) e schopy a zasielkové obchody.Asi by som bola lepšie prijala,keby nám sem bol napísal že je taká možnosť darovať.Donedávna nám radil a už ho niet. Prekvapenie Dúfam,že sa tu niekto nájde komu dal zadarmo Chichocem sa

Ďakujem za špeciálnu investigatívnu iniciatívu Úsmev . Vypestuj Dobro je súkromná iniciatíva podporená a konzultovaná vyše roka s viacerými verejne činnými ľuďmi a neziskovými organizáciami na Slovensku. Vedenie spoločnosti Petit Press, a.s., pod ktorú spadá SME a v súčasnosti aj portál Artmama.sme.sk sa ju rozhodla podporiť aj takýmto krátkym článkom, za čo mu ďakujeme.

emerka, Ut, 16. 07. 2013 - 08:12

Súhlasím s názorom, že podobné "akcie" prinášajú väčší úžitok organizátorom ako obdarovaným.
Daj človeku rybu a dáš mu potravu na celý deň, nauč ho chytať ryby, dáš mu potravu na celý život.
Je menšia skupina tých, ktorí si naozaj nemôžu zo zdravotných dôvodov zeleninu a ovocie dopestovať a týmto ľuďom je väčšinou nepríjemné, ak sú verejne obdarovávaní. Prečo by dospievajúca mládež v detských domovoch nemohla pracovať v záhrade a produkty si dopestovať? Veď to bežne robia deti v rodinách. Rovnako sociálne slabší - v každom meste sa nájdu zaburinené neobhospodarované pozemky...

To, aký majú úžitok z prijatej pomoci vo forme zeleniny a ovocia, by mali napísať obdarovaní. Ja osobne mám neskutočne dobrý pocit z toho, že za posledný týždeň sme v spolupráci s dobrovoľníkmi zo Slovenského Červeného kríža mohli rozdeliť viac ako 100 kg čerstvej zeleniny a ovocia 34 rodinám s deťmi v komplikáciách. A boli to všetko preverení ľudia, ktorí sa snažia svoju situáciu zlepšiť. Nechám to na Vás, či hodnota usmiateho dieťaťa má väčšiu hodnotu pre jej matku či otca, alebo pre neznámeho človeka, ktorý sa vo svojom voľnom a často i pracovnom čase rozhodol pomôcť v aktuálnej rodinnej krízovej situácii. ....A s tými pozemkami a pestovaním v mestách je to trochu komplikovanejšie a na dlhšie.

púpava, St, 17. 07. 2013 - 07:41

Ja sa prikláňam k názoru že vlastne skoro každý človek robí charitu ale charitu nie v úvodzovkach ako organizácie, ktoré potrebujú užíviť svojich ľudí.
Ak máme prebytok ovocia čo urobíme? jednoducho ho ponukneme, u nás sme to takto robili už dávno. Záhrada u mamy je plná podarovaných kvetov alebo niečoho iného.
Ja som bola veľmi prekvapená, ked som bola v jednom domove a oni dostali 7 prepraviek jogurtov od sponzora a bolo tam 14 deti, takže práve že tie domovy by som riešila asi inak.
No a všetci by chceli hlavne eura a nie bylinky či ovocie a zeleninu.
Ja si neviem predstaviť že by som vyčlenila hriadku na ktorej budem pestovať zeleninu pre niekoho, vlastne teraz nepestujem už žiadnu zeleninu ani pre seba, lebo je to pre mňa finančne náročné, nakoľko tento rok sa semiačka vzbúrili anič nevyrastlo.
Takže robme to tak ako doteraz, rozdajme ale vymeňme alebo ? no nemusíme tomu hovoriť ako organizované obdarovanie, ktoré by nám malo priniesť dobro na srdci.
Ak niečo daruješ, lebo chceš z toho profitovať či už tým že sa zviditeľniš alebo čakáš na odplatu, je tam zištný zámer a ten s dobrom v srdci nemá veľa spoločného.
My Slováci sme národom dobroprajným a je to ešte stále, v každom človeku je všetko a je len na ňom čo si v živote vyberie.
Niekedy ma chuť obdarovať celý svet a inokedy jednoducho nie a to všetko je ok.
Máme zdravý sedliacky rozum a tak ho aj používajme. Slnko

lubica.k (bez overenia), St, 17. 07. 2013 - 09:21

Dobre ranko vsetkym. Neviem, cim to je, nasinci vzdy vedia vsetko okomentovat namiesto toho, aby si iba mlcky vyjadrili svoj nazor. Tento prispevok sem nebol urcite vlozeny preto, aby sa tu rozoberal vyznam charity podla jednotlivcov. Tento prispevok ma iba informativny charakter, pestovatelia, ktorych oslovil tu istotne nestracaju cas vypisovanim, ale uz balia do bedniciek svoje vypestky a nikde sa tym nechvalia, ide im iba o dobry pocit z pomoci tym, ktori to potrebuju.
Prosim prosim prosim netukajte zbytocne do klavesnice. Slnko Slnko Slnko

helaz1, St, 17. 07. 2013 - 10:22

Lubica prepáč mi,že ťukám,ale keď je stránka viac zameraná na kvety a len okrajovo na zeleninu,ovocie (Myslím tým ,že si ponukneme ovocie a zeleninu medzi sebou)tak podla mňa aj ten zbytočne ťukal do klavesnice čo sem ten príspevok dal.Nie je to osobné,ale ako vidím ani ty nebalíš bedničky,ale ťukáš do klavesnice tak potom o čom je reč.

Ďalšia reakcia pre Vás, ale ďakujem za spomenutie tých kvetín. Tak ako som na záhradkárskych výstavách rozdával okoloidúcim semienka zeleniny zadarmo, tak dostávali aj semienka kvetín, nech vypestujú z nich niečo s čím sa potom podelia. Ak sa nám niekto ozve s tým, že nachystal jednu, dve či aj tridsať malých kytičiek kvetov, radi ich darujeme napr. týraným mamičkám, ktoré od svojho manžela kytičku asi dávno nedostali a určite ich potešia, ako každú ženu. A môžete tak vlastnou kytičkou prekvapiť aj úplne náhodnú mamičku vo Vašom okolí. Aj takéto drobné gestá dobrej vôle si vážime.

Ďakujem za všetky pozitívne aj negatívne reakcie na našu iniciatívu. Teší ma, ak si pestovatelia prirodzene rozdávajú prebytky svojej úrody medzi rodinou, medzi susedmi či kolegami. Nie každý má to šťastie a vychádza dobre s príbuznými, so susedmi či kolegami. Nie každé dieťa má to štastie, že sa narodí do rodiny, kde sa rodičia oň dokážu dobre postarať a prečo by mu dospievanie nemohol symbolickým drobným dobrým gestom, poskytnutím svojich záhradných prebytkov, ktoré by inak vyšli navnivoč, uľahčiť život aj niekto cudzí koho doteraz nepoznal? V spolupráci s miestnymi spolkami Slovenského Červeného kríža máme v OZ Vypestuj Dobro kontakty na rodiny s deťmi, ktoré sa ocitli v núdzi a aj napriek tomu, že sa otec či mama snaží postarať o rodinu najlepšie ako vie, deti trpia.

Napr. nie je nám ľahostajné, ak mamička v Banskej Bystrici vozí v mrazoch v zime dieťa do škôlky a brigádu, ktorú jej ako nezamestnanej žene poskytla jedna neziskovka nestačí ani na zaplatenie elektriny v byte kde býva. Dve deti, o ktoré sa snaží postarať sám otec, ktorých po otcovom pracovnom úraze, kedy prišiel o nohu, opustila žena a išla na neznáme miesto do zahraničia, by detstvo tiež mohli mať krajšie, nie? Alebo snaha uľahčiť život rodine v Rohožníku, ktorá potrebuje zaplatiť 9000 eur za liečenie 19-ročného syna, ktorý utrpel autonehodu, symbolickou debničkou prebytočných jabĺk z nadúrody od ľudí, ktorí ju ani nepoznajú, je taký zavrhnutiahodný čin?

OZ Vypestuj Dobro v spolupráci s inými neziskovými organizáciami dokáže pestovateľom sprostredkovať kontakt na podobnú rodinu z ich okolia a môžu jej svoje prebytky zaniesť priamo jednorázovo alebo opakovane. Ak má pestovateľ problém zabezpečiť prepravu, dokážeme ju sprostredkovať tiež decentralizovane a to či už prostredníctvom dobrovoľníkov z najbližšieho miestneho spolku SČK alebo sociálneho pracovníka na príslušnom obecnom úrade vo blízkosti pestovateľa. Robíme všetko pre to, aby sme predišli akýmkoľvek aj drobným pochybnostiam o akejkoľvek možnosti zneužitia daru.

Od nikoho peniaze nepýtame, ale činnosť, ktorú vykonávame nie je zadarmo. Niečo stoja telefóny, niečo stojí benzín, niečo stojí tlač informačných letáčikov, niečo stojí právne poradenstvo... Všetko financovanie bude presne spísané vo výročnej správe.

hubata, Št, 26. 12. 2013 - 15:36

Hihi .... a nás nestojí nič voda, dane, robota, semienka, doprava že? Pýtať dokáže každý, ale robiť dokáže z tých pýtajúcich len máloktorý lebo práve takéto dobrovoľné organizácie takýchto žobrajúcich ľudí len kazia: veď čo - dostanem od charity, načo by som robil ..... A tak učia aj svoje deti že bez práce sú aj koláče. Čo keby ste ako charita prenajali pozemok a nech si tam ľudia zasadia zemiaky, fazuľu, chovajú kozu, králiky a vy by ste mali len dozor aby si navzájom nekradli. Aj mnohodetná matka môže prísť si okopať zemiaky, vytrhá burinu, nachová kozu a má mlieko pre deti. Jeden život mám aj ten dám za to že nepríde ani jedna, hoci je nezamestnaná a nemá z čoho variť, za čo prať, možno aj kde bývať. A figu ju zaujíma vaša výročná správa ......

reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama